Search My Blog

Thursday, March 26, 2020

႐ွမ္​ဗဲလား(Shambhala)

"႐ွမ္​ဗဲလား(Shambhala)"

႐ွမ္​ဗဲလား ဟူသည္​အ​ေ့႐ွတိုင္​းမွ လ်ိဳဝွတ္​ဆန္​းၾကယ္​နတ္​နဲလွ​ေသာ ​ေဒသတစ္​ခု၏ အမည္​ပင္​ျဖစ္​သည္​။ ယင္​းအ​ေၾကာင္​းကို​ေျပာၾကရာတြင္​​ ကြင္​းဆက္​တစ္​ခုအ​ေနျဖင္​့ ယင္​းႏိူင္​ငံကို ႏွင္​း​ေတာင္​တန္​းမ်ားက ပြင့္လန္းေနေသာ ၾကာပန္​းပြင္​့လႊာ ႐ွစ္​ခုပန္​းပံုသ႑ာန္​မ်ိဳးျဖင့္ ၀န္​းရံထားသည္​ဟူ၏။

ယင္​းၾကာပြင္​့လႊာမ်ား၏ အလယ္​ဗဟိုခ်က္​ခ်ာသည္​ ႐ွမ္​ဗဲလားႏိူင္​ငံ​ေတာ္​ျဖစ္​ၿပီး ယင္​းကို kalapaဟုလည္​း ​ေခၚခဲ့ၾကသလို စာအ​ေတာ္​မ်ားမ်ားတြင္​မူ ႐ွန္​ဂရီလာ(shangri-la)ဟုလည္​း ​ေခၚဆိုၾကျပန္​သည္​။

ထိုအတူ ​ေ႐ွး​ေဟာင္​းစာ​ေပမ်ားထဲတြင္​ ႐ွမ္​းဗဲလားကို ​ေဖာ္​ထုတ္​​ေရးျပရာ၌ ေ႐ွး​ေဟာင္​အ​ေ့႐ွတိဘတ္​တြင္​ zhangzaungဟုလည္​း​ေကာင္​း၊ kalacakra tantraဟုလည္​း​ေကာင္​ ​ေခၚဆိုၾကသည္​ကို ​ေတြ႔႐ွိရျပန္​ပါသည္​။ ထိုတိဘတ္​ႏွင္​့ ယင္​းတို႔၏​ေ႐ွးက်လွ​ေသာ ႐ိုးရာဓ​ေလ့မ်ား​ (Tibet and its ancient traditions) သည္​ ႀကီးမားက်ယ္​ျပန္​႔လွသည္​ကို ၂၀ရာစုထိတိုင္​​ေအာင္​ အ​ေနာက္​တိုင္​းသားတို႔ မသိ႐ွိၾက​ရွိခဲ့ႀကေပ။ မည္​သို႔ပင္​ျဖစ္​ျဖစ္​ ရွမ္ဗဲလားႏွင့္ ပတ္သက္၍ အတိအက် ဟုတ္မဟုတ္ မေသခ်ာပါေသာ္လည္း သတင္​းအခ်က္​အလတ္​အနည္​းငယ္​ က်န္ရွိေနရစ္သည္။ ပထမဦးဆံုး ေရာက္​႐ွိသြားခဲ့​ေသာ သတင္​းအခ်က္​အလတ္​မွာ ​ေပၚတူဂီလူမ်ိဳးတို႔၏ Catholic missionary Estêvão Cacellaမွတဆင္​့ ​ေရာက္​႐ွိသြားခဲ့​ႀကသည္။

ထို "shambhala"ဟူ​ေသာ ေနရာေဒသရွိ သူေတာ္​စဥ္​သူ​ေတာ္​ျမတ္​တို႔သည္ တရားဓမၼ႐ွာမီွးလ်ွက္ရွိကုန္ႀကသည္။ ထိုသို ့ သူေတာ္စင္တို ့ ေမြ ့ေလ်ာ္ေသာ မဟာစံု​ေတာၿမိဳင္​​ေဝါဟာရကို အ​ေနာက္​တိုင္​းသားတို႔ သိ႐ိွလာ​ေစဖို ့အတြက္ ပထမဆံုးအဓိပၸါယ္​ဖြင္​့ဆိုခဲ့သူမွာ ၁၇ ရာစုမဟာခရီးသည္​ႀကီးျဖစ္​​ေသာ ​ေပၚတူဂီအမ်ိဳ းသား ကက္​သလစ္​ဘာသာဝင္​ သာသနာျပဳ "Stephan Cacella"(စတက္​ဖန္​ကာဆဲလား) ျဖစ္​သည္​။ ကာဆဲလားသည္​ အိႏၵိယႏိုင္​ငံ​ေျမာက္​ပိုင္​း နီ​ေပါ၊ဘူတန္​၊လာဒက္​ႏွင္​့ တိဘက္​ျပည္​တနံတလ်ားသို ့ သာသနာျပဳ
ႂႀကြခဲ့၏။ ထိုမွတဆင့္ တိဗက္​က်မ္​းစာ၊ သကၠတက်မ္​းစာ၊ ဗုဒၶဘာသာက်မ္​းစာမ်ားကိုစနစ္​တက်​ေလ့လာဆည္​းပူးခဲ့သည္​။
ေနာက္ထပ္သမိုင္းတစ္ခုမွာမူ ကက္​သလစ္​ ဘုန္​း​ေတာ္​ႀကီး စတက္​ဖင္​ ကာဆဲလာႏွင္​့​ေခတ္​ၿပိဳင္​ ဆြီဒင္​အမ်ိဳးသား မဟာခရီးသည္​ Hedin(​​ေဟဒင္​)ဆိုသူ ကလည္​း ခိုတန္​ျပည္​နယ္​မွတစ္​ဆင္​့ ဟိမဝႏာၱ ​ေျမာက္​ပိုင္​းသို႔​ေရာက္​႐ိွခဲ့ၿပီး 'Shambhala'ဟူ​ေသာ သူ​ေတာ္​စင္​တို႔၏ တရားဓမၼ ႐ွာမွီးရာ ၿငိမ္​းခ်မ္​း​ေသာ မဟာၿမိဳင္​​ေတာသည္​ ဟိမဝႏာၱ ​ေတာင္​တန္​းတစ္​​ေနရာတြင္​ ႐ိွသည္​့အ​ေၾကာင္​းကို သူ၏ခရီးသြားမွတ္​တမ္​းတြင္​ သာဓကအ​ေထာက္​အထား ခိုင္​ခိုင္​မာမာျဖင္​့​ေရးသား​ ေဖာ္ျပခဲ့သည္​။

ထိုအတူ ဟိႏၷဴတို႔၏စာ​ေပျဖစ္ေသာ Vishnu purana(4.24)ထဲတြင္​ ႐ွမ္​ဗဲလား​ေဒသသည္​ kalkiဘုရင္​၏ ​ေမြးဖြားရာအရပ္​ဟု ၫႊန္​းဆိုျပထားသည္​။ အျခားေဖာ္ျပခ်က္မ်ားတြင္မူ ယင္​း႐ွမ္​ဗဲလားကို Maitreya က စိုးမိုးအုပ္​ခ်ဳပ္​ခဲ့သည္​ဟု ခိုင္​မာစြာ ၫႊန္​းဆိုျပျပန္​ပါသည္​။

တစ္ဖန္ ဟိႏၵဴလူမ်ိဳးတို႔၏ဘဂဝါတပုရာမ္​" Bhavata purana"က်မ္​းတြင္​ ႐ွမ္​ဗဲလား(Shambha)ဟူသည္​့'႐ွမ္​' ဟူ​ေသာ​ေဝါဟာရႏွင္​့'လား'ဟူ​ေသာ​ေဝါဟာရတို႔ကို ​ေပါင္​းစပ္​ဖြဲ႔စည္​းထား​ေသာ စကားလံုးျဖစ္​ျပီး "sham"ဟူ​ေသာအဓိပၸါယ္​မွာ(ၿငိမ္​း​ေအးျခင္​း၊စိတ္​
ဓာတ္​တည္​ၿငိမ္​ျခင္​း)ဟူ​ေသာ သ​ေဘာကို​ေဆာင္​ၿပီး "la"ဟူသည္​
မွာ ​ေတာင္​ၾကားဟု အဓိပၸါယ္​ရသည္​ဟုဆို၏။
႐ွမ္​ဗဲလားသည္​ အ​ေ့႐ွတိုင္​း မဟာဂႏၶာရီပညာမ်ား စတင္​​ေပါက္​ဖာြးခဲ့​ေသာ မူလဇာတိ​ေျမလည္​းျဖစ္​သည္​။ ယင္​းႏွင္​့ပတ္​သတ္​ၿပီး ဆူဖီဂႏၶာရီပညာ႐ွင္​အစ္​ဒရီ႐ွားက ဆိုက္​​ေဘးရီးယားႏွင္​့ မြန္​ဂိုလီးယားအနီး႐ွိ အရပ္​တစ္​ခုမွတဆင့္ တကမာၻလံုးသို႔ ဂႏၶာရီပညာမ်ား ပ်ံႏွံသာြးပံုကို ပံုကားခ်ပ္​ျဖင္​့ သု​ေတသနျပဳၿပီး ​ေရးသားတင္​ျပခဲ့ဖူးသည္​။ သို႔​ေသာ္​ အခ်ိဳ႕႐ွမ္​ဗဲလား႐ွာ​ေဖြသူတို႔မွာ ထို​ေဒသကို ႐ွာ​ေဖြ​ေတြ႔႐ွိျခင္​း မ႐ွိခဲ့​ႀကေပ။ ထို​ေၾကာင္​့႐ွမ္​ဗဲလားသည္​ အမွန္​႐ွိသ​ေလာ၊ ယင္းသည္ မည္​သည္​့​ေနရာတြင္​ မည္​သို႔​ေသာ အ​ေၾကာင္​း​ေၾကာင္​့ဂႏၶာရီပညာသိုက္​ႀကီး၊ ဂႏၶာရီ​ေရ​ေသာက္​ျမစ္​ႀကီး ျဖစ္​​ေနရပါသနည္​း ဟူ​ေသာ ပုစၧာမွာ ယင္းတို ့အတြက္ အ​ေျဖမထုတ္​ႏိူင္​ျဖစ္​ခဲ့ရ​ေလသည္​။

သို႔​ေသာ္​ 19ရာစု​ေႏွာင္​းပိုင္​းတြင္​ သီယိုဆိုဖီ(Theosophy)အဖြဲ႔အစည္​းႀကီးႏွင္​့အတူ ပူ​ေပၚင္​းပါ၀င္​ခဲ့သူ မဒမ္​ဗလာဘက္​စ္​စကီ( Helena Blavatsky)သည္​ Shambhala ၏ ဒ႑ာရီကို အရိပ္​အမြတ္​ ​ေျပာၾကားခဲ့သည္​။ သူမက ရွမ္ဗဲလားဟူသည္မွာ အ​ေနာက္​တိုင္​းမွ ဂမၻီရပညာအ​ေပၚ ယံုၾကည္​ျမတ္​ႏိူးသူမ်ားအတြက္​ ​ေရ​ေသာက္​ျမစ္​ပင္​ျဖစ္​သည္​ဟု ဆိုခဲ့သည္။
ယင္းသို ့ျဖင့္ ႐ွမ္​ဗဲလားသည္​ လ်ိဳ၀ွတ္​ဆန္​းၾကယ္​​ေသာ ႏိူင္​ငံ​ေတာ္​တစ္​ခုပင္​ျဖစ္​ၿပီး လူသားတို႔၏စိတ္​ကို ဆြဲ​ေဆာင္​ႏိူင္​​ေသာ​ ေနရာတစ္​ခုလည္​း ျဖစ္​သည္​ႏွင္​့အညီ အ​ေ႐ွ႕တိုင္​း၏ လ်ိွ ဳ ႔ဝွက္​ဆန္​းက်ယ္​​ေသာ​ေနရာ၊ သူ​ေတာ္​စင္​သူ​ေတာ္​ျမတ္​တို႔၏ တရားဓမၼ႐ွာမီွးသည္​့​ေနရာ ဟု အ​ေနာက္​တိုင္​းသားတို႔က ယူဆလာၾကပါသည္​။

ႏိုင္​ငံတကာမွလည္း အထူးသျဖင္​့ အဂၤလန္​၊ျပင္​သစ္​၊႐ု႐ွား၊အီတလီ၊တ႐ုတ္​၊ဂ်ပန္​ ႏိုင္​ငံတို႔မွ အ​ေ႐ွ႕တိုင္​းမဟာဂႏၶာရီပညာကို စိတ္​ဝင္​စားၾက​ေသာ မဟာခရီးသည္​မ်ား၊ ဗုဒၶဘာသာဝင္​မ်ား၊ သု​ေတသီစာ​ေရးဆရာမ်ားတို ့သည္​ အိႏၵိယ ႏိုင္​ငံ ဟိမဝႏာၱ​ေတာင္​တန္​း​ေဒသရွိေသာ တိဘက္​ႏိုင္​ငံအတြင္​းသို ့ ဝင္​​ေရာက္​၍ ႐ွမ္​ဗဲလားကို႐ွာပံု​ေတာ္​ဖြင္​့ခဲ့ၾကျပန္သည္​။ ကမာၻ​ေက်ာ္​မဟာခရီးသည္​ႏွင္​့ သမိုင္​းသု​ေတသီ ၊ဂမီၻရပညာသု​ေတသီ စာ​ေရးဆရာႀကီး အင္​ဒ႐ူး​ေသာမတ္​စ္​ကမူ သူ၏​ေအာင္​ျမင္​​ေပါက္​​ေရာက္​ဆံုးႏွင္​့​ ေရာင္​းရအသြက္​ဆံုးစံခ်ိန္​တင္​ခဲ့ရသည္​့"Shambhala Oasis Of Light" စာအုပ္​တြင္​ ႐ွမ္​ဗဲလားအ​ေၾကာင္​း ​ေရးသား​ေဖၚျပခဲ့​ေသာ က်မ္​းစာအုပ္​​ေပါင္​း ၆၄ အုပ္​႐ိွခဲ့ၿပီးျဖစ္​သည္​ဟု အ​ေထာက္​အထား ခိုင္​ခိုင္​မာမာႏွင္​့ တင္​ျပထားခဲ့သည္​။

မည္​သို႔ပင္​ျဖစ္​​ေစကာမူ ကြၽႏ္​ုပ္​တို႔အဖို႔႐ွမ္​ဗဲလားသည္​ အမွန္​တစ္​ကယ္​႐ိွသည္​ဟု ယံုၾကည္​ထားႀကေသာ ဂမၻီရေဒသတစ္ခုျဖစ္ေႀကာင္းကို ျငင္းဆိုရန္ အေႀကာင္းအရာမရွိသည္မွာ ေသခ်ာလွပါ၏။
Minsetwai

ကိုးကားစာရင္း
1. wikipidia
2. ဆရာလွမိုး(ပညာ​ေရး)၏ ႐ွမ္​ဗဲလား​ေစတမန္

No comments:

Featured Post

ကဗျာဟူသည်

poetry ကဗျာဟူသည် ကဗျာဆိုသည်မှာ မိမိရောက်နေသောခေတ် အသက်ရှင်နေသောခေတ်၏အတွေးအခေါ်များကို အခြေခံ၍ သက်ရောက်မှုအများဆုံးရှိသော ခံစားမှုကို ဖန်တီးပ...